بساط گران فروشی ایران خودرو و سایپا جمع میشود؟
به گزارش اقتصاد معاصر؛ در روزهای اخیر، ایران خودرو و سایپا مسرور از مجوز افزایش قیمت سر از پا نمیشناسند و خیال شان راحت است که در بازار انحصاری که دارند، تولیدات کم کیفیت شان را به هر شکل ممکن میفروشند، اما به نظر میرسد با حمایت مجلس، سال آینده شاهد واردات گسترده خودروهای خارجی در راستای شکست انحصار دو خودروساز زیان ده کشور باشیم، اقدامی که با استقبال عموم مردم مواجه میشود.
غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ در واکنش به مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در فضای مجازی نوشته است: هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت به نفع مردم شود.
این صحبت از سوی تاجگردون نشان میدهد که رویکرد مجلس شورای اسلامی در راستای شکست انحصار خودروسازان دولتی و حمایت از مردم و به زیان دلالان خودروست.
خودروسازانی که طی این سالها تحت مدیریت دولتی، نگاه انحصاری و مدیرانی که تخصصی از صنعت خودرو نداشته اند، از یک سو محصولات بیکیفیت را تولید و عرضه کردند و از سوی دیگر، روزبهروز بر زیان انباشته خود، افزودند.
کاهش تعرفه واردات خودرو در کمیسیون تلفیق
رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ گفته است: دولت پیش بینی کرده است در سال آینده، از منابع ارزی کشور، ۲ میلیارد دلار به واردات خودرو اختصاص دهد و تعرفه واردات خودرو نیز ۱۰۰ درصد در نظر گرفته شود، اما کمیسیون تلفیق این میزان تعرفه را به ۸۰ درصد تقلیل داد و سهمیه ارزی واردات را هم به ۳ میلیارد دلار افزایش داد. وی تاکید کرده است: جهت گیری ما به سمت کاهش تعرفه است تا در نهایت یک فضای رقابتی برای بازار خودرو در داخل کشور شکل بگیرد.
تاجگردون معتقد است با کاهش تعرفه و بالارفتن قیمت خودروی داخلی، در نهایت به ضرر خودروسازان داخلی خواهد بود، چراکه مجلس به دنبال کاهش تدریجی فاصله تعرفه است.
واکنش مجلس به افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا
اقدام اخیر کمیسیون تلفیق نشان میدهد که تداوم لابی خودروسازان برای دریافت مجوز گرانفروشی در ماههای آتی، با واکنش مجلس در جهت کاهش تعرفه واردات خودرو روبرو میشود. تعرفهای که فعلاً روی ۸۰ درصد در کمیسیون تلفیق به جمعبندی رسیده است و آن گونه که رئیس این کمیسیون گفته است، در صورت ادامه رویه گرانفروشی خودروسازان داخلی، تعرفه واردات خودرو بازهم کمتر میشود و ممکن است به تعرفه ۵۰ درصدی واردات خودرو نیز برسیم. نرخی که مسلماً به زیان خودروسازان گرانفروش است و در عوض، قیمتها در بازار رقابتی خودرو نیز تعدیل میشود.
بنابراین، خروجی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴، افزایش یک میلیارد دلاری به بسته ارزی واردات خودرو در لایحه پیشنهادی دولت و همچنین کاهش ۲۰ واحد درصدی از سقف تعرفه پیشنهادی تیم اقتصادی دولت یعنی تعرفه ۸۰ درصدی است. رویکردی که مثبت و قابل دفاع برای تسهیل گری در مسیر برچیدن انحصار ایران خودرو و سایپا در بازار خودرو و تعدیل قیمت هاست./تابناک